خواص بابونه

خواص بابونه :

بابونه با نام علمی Matricaria chamomilla از خانواده کاسنی می باشد. بابونه گیاهی است دائمی و کوچک، دارای بویی معطر که در چمن زارها و زمین های شنی می روید. ارتفاع بوته بین ۴۰ تا ۸۰ سانتی متر، ریشه ها مخروطی و سطحی هستند. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی های باریک،  نامنظم و پوشیده از کرک است. گل ها در بابونه در انتهای ساقه قرار گرفته، گلچه ها نیز به دو بخش تقسیم می شوند:

الف- گلچه های زبانه ای: که سفیدرنگ هستند و تعدادشان به ۱۲ تا ۱۸ عدد می رسد و از نظر جنسی ماده اند و پس از شکفتن، گل به سمت پایین خم می شود و گل به شکل چتر باز یا نیمه باز قرار می گیرد.

ب- گلچه های لوله ای: این گلچه ها زرد هستند و از نظر جنسی نر و ماده می باشد. این گل ها پس از باز شدن شکل استوانه ای به خود می گیرند.

دانه بابونه زرد تیره تا خاکستری و ۱ تا ۵/۱ میلیمتر طول دارد، وزن هزار دانه آن بین ۰۶/۰ تا ۰۳/۰ گرم می باشد.

 

بابونه به سرما نسبتا مقاوم است، اما اگر سرما در مرحله گل دهی بروز کند، سبب کاهش عملکرد می شود. صفر فیزیولوژیکی بابونه، ۶ تا ۷ درجه سانتی گراد استو بذر این گیاه برای جوانه زنی به نور احتیاج دارد. در دوره رشد هم این گیاه به نور نیاز مبرم دارد و تامین نور مورد نیاز، سبب افزایش عملکرد و افزایش میزان اسانس می شود.

خاک های رسی- شنی و لومی، خاک های مناسبی برای بابونه هستند. Ph مناسب هم در حدود ۶ الی ۸ می باشد. این گیاه تا حدی مقاوم به شوری است ولی بروز شوری سبب کوچک شدن گل ها می شود.

پراکنش:

بابونه از گیاهان بومی منطقه مدیترانه بوده ولی منشأ آن از آسیای صغیر گزارش شده است. این گیاه امروزه پراکندگی وسیعی در اروپا، آسیای غربی، آفریقای شمالی، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا پیدا کرده است.

در ایران نیز گونه های مختلف جنس ماتریکاریا در نقاط مختلف کشور رشد می کنند ولی جنس و گونه ماتریکاریا کامومیل، در منطقه غرب لرستان بین خرم آباد و درود، شمال غربی اندیمشک، در خوزستان، صالح آباد، هفت گل، شوشتر، شیراز، ایرانشهر و اطراف تهران یافت می شود. تولید زراعی این محصول نیز در کشور عمدتا در استان های اصفهان، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان و همدان انجام می گیرد.

 

بعضی از گونه های معمول مورد استفاده:

Matricaria chamomilla (also known as Matricaria recutita), German chamomile[6] or wild chamomile,

گونه های مورد استفاده بسیار معمول هستند.  همچنین گونه های  Chamaemelum nobile, Roman, English or garden chamomile نیز اغلب استفاده می شوند.

ترکیبات:

ترکیبات شیمیایی اصلی موجود در بابونه   apigenin و alpha-bisabolol   هستند .ترکیبات دیگر در بابونه شامل: ترپن ها، ترپنوئیدها، فلاونوئیدها، کومارین ها  مانند herniarin و umbelliferone، فنیل پروپانوئیدها مانند اسید کلروجنیک و اسید کافئیک، فلاوون ها مانند apigenin و لوتئولین، فلاونول ها مانند کورستین و روتین، و پلی استیلن ها هستند.

Apigenin اثرات(پیشگیری شیمیایی  ) chemopreventive در برابر سلول های سرطانی در آزمایشگاه نشان داده است،  در حالی که alpha-bisabolol  خواص ضد عفونی کننده، خواص ضد التهابی و کاهش ترشح پپسین بدون تغییر ترشح اسید معده را نشان داه است. ترکیبات شیمیایی حاضر در بابونه به گیرنده های GABA متصل شده،  نوروترانسمیترها مونوآمین را انتقال می دهند، و برای غدد عوارض دارند. ترکیبات کومارین در بابونه مانند herniarin و umbelliferone ، و apigenin و دیگر ترکیبات ممکن است با داروها تداخل ایجاد  کنند.

موارد استفاده:

از بابونه آلمانی در درمان سوزش قفسه سینه در سرماخوردگی ، بهبود آهسته  زخم، آبسه، التهاب لثه و بیماری های پوستی از قبیل پسوریازیس، اگزما، آبله مرغان، و بثورات جلدی  استفاده می شود. که می توان گل بابونه را به فرم دم نوش یا  در حمام، یا به شکل شربت استفاد ه کرد. افراد از بابونه رومی به عنوان یک چای برای درمان ناراحتی معده، مشکلات خواب، و یا درد قاعدگی استفاده می کنند.

بابونه برای التهاب همراه با بواسیر به شکل موضعی استفاده می شود. شواهد نشان می دهد بابونه دارای خواص ضد اضطراب و درمان استرس و بی خوابی است. در سال 2009، محققان در دانشگاه پنسیلوانیا اولین بررسی بالینی کنترل شده از عصاره گل بابونه برای اختلال اضطراب  را منتشر کردند. نتایج نشان می دهد بابونه  احتمالا فعالیت ضد اضطراب متوسط ​​در بیماران مبتلا به GAD خفیف تا متوسط ​​دارد. ترکیبات شیمیایی موجود درعصاره بابونه خواص ضد التهاب، ضد قند خون و خواص ضد سرطان در شرایط آزمایشگاهی و بر روی حیوانات  نشان داد.

به طور خاص، بابونه ممکن است در موارد زیر استفاده شود:

در چای، برای کمر درد، مشکلات روماتیسمی و جوش استفاده  شود.

به عنوان مرهم، برای بواسیر و زخم استفاده می شود.

به عنوان یک بخار، برای کاهش علائم سرماخوردگی یا آسم مورد استفاده قرار گیرد.

برای تسکین بی قراری، مشکلات دندان درآوردن، و قولنج در کودکان.

برای تسکین آلرژی ها، بسیار به عنوان یک آنتی هیستامین خواهد بود.

کمک به هضم غذا زمانی که به عنوان یک چای بعد از غذا مصرف شود.

تسکین بیماری صبحگاهی در دوران بارداری.

بهبود سریع زخم پوست، و سوختگی.

درمان ورم معده و کولیت اولسراتیو.

کاهش التهاب و تسهیل اجابت مزاج بدون  استفاده مستقیم از یک مسهل.

به عنوان ماده شستشو و یا فشرده سازی برای مشکلات پوستی و التهاب، از جمله التهاب بافت مخاطی.

 عوارض:

گرده گل بابونه ممکن است سبب واکنش های آلرژیک شود.  همچنین ممکن است با رقیق کننده خون (ضد انعقاد) تداخل ایجاد کند.

منابع:

http://www.herbwisdom.com/herb-chamomile.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Chamomile

http://www.daneshju.ir/camomile.html

http://boro.niazerooz.com


نظرات شما عزیزان:

hajar
ساعت10:58---21 مهر 1393
salam azizam eidet mobarak

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:, | 23:26 | نویسنده : مبینا عباسی (کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی) |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
 <-PostRate-> <-PostRateCount->